اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • سبک زندگی سیره نبوی
  • پیامبر(ص) و سواد خواندن و نوشتن

پیامبر(ص) و سواد خواندن و نوشتن

دسته بندی ها
  • سیره نبوی
برچسب ها
به تصريح قرآن و تاريخ، پيامبر سواد خواندن و نوشتن نداشت، پس چگونه در وقت ارتحال فرمود كه: «براي شما بنويسم»؟

براي سؤال شما دو جواب بيان مي‌‏شود:
     1 . آن حضرت فرمود: براي من دوات و كتف گوسفند بياوريد تا آنكه براي شما نامه‏اي بنويسم كه گمراه نشويد. از اين سخن نمي‏توان دريافت كه خود حضرت قصد داشته نامه بنويسد؛ چراكه امين ‏ترين كاتب پيامبر(ص)، يعني اميرالمؤمنين علي(ع) در كنار آن حضرت حضور داشت. پيامبر اكرم(ص) نامه‌‏هاي متعددي نيز به پادشاهان و… نوشت، بدون اينكه خود آن حضرت دست به قلم شود؛ بلكه كاتبان مي‌‏نوشتند و حضرت مهر نبوت را بر آنها مي‏زد. لذا گفته مي‏‌شود پيامبر اكرم(ص) به فلان پادشاه نامه نوشت.
     2 . مرحوم سيد مرتضي علم الهدي در توضيح آيه شريفه 48 سوره عنكبوت كه مي‏فرمايد:
     و ما كُنتَ تَتلوا مِنْ قَبلِهِ منْ كِتابٍ و لا تَخُطُّهُ بِيَمينِكَ اِذاً لاَرْتابَ المُبطِلونَ    
تو پيش از قرآن هيچ كتابي را نمي‏خواندي و ب‏دست خويش كتابي نمي‏نوشتي. اگر چنان بود، اهل ‏باطل به شك افتاده بودند.
     مي‏گويد: اين آيه دلالت دارد كه پيغمبر (ص) قبل از نبوت نوشتن را نمي‏دانست، اما پس از نبوت بايد آشنايي آن حضرت به خواندن و نوشتن را تجويز كنيم؛ زيرا معاندان و منكران در صورتي مي‌‏توانستند در نبوت رسول خدا(ص) ترديد يا ايجاد شبهه كنند كه آن حضرت پيش از بعثت به نوشتن و خواندن آشنايي مي‏داشت. اما اگر پس از نبوت اين آشنايي را به دست آورده باشد، دستاويزي براي ايجاد ترديد و شبهه معاندان نمي‌‏شود. ممكن است پيامبر (ص) خواندن و نوشتن را پس از نبوت از جبرائيل فراگرفته باشد.
سيد محمدباقر حجتي، تاريخ قرآن كريم تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1365 ص 196.   
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

سجده

سجده

10 مرداد, 1404

سجده بر خاک یا فرش و موکت؛ کدام صحیح است؟


مطالعه کامل
جانشین پیامبر صلی الله

جانشین پیامبر صلی الله

25 تیر, 1404

آیا می‌توان تصور کرد پیامبر بعد خود جانشین تعیین نکرده باشد؟


مطالعه کامل
نگاه به نامحرم

نگاه به نامحرم

15 تیر, 1404

راه‌های کنترل نگاه به نامحرم چیست؟


مطالعه کامل
برکت

برکت

12 تیر, 1404

چرا زندگی‌ها بی‌برکت شده است؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)