اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق
  • با توجه به روایتی که می ‌فرماید فقر باعث بی ‌ایمانی می ‌شود، آیا می توان از جامعه فقیر ما انتظار ایمان داشت؟

با توجه به روایتی که می ‌فرماید فقر باعث بی ‌ایمانی می ‌شود، آیا می توان از جامعه فقیر ما انتظار ایمان داشت؟

دسته بندی ها
  • اخلاق
  • تاریخ و عبرت ها
  • تزکیه نفس
  • رذائل اخلاقی
  • شخصیت های تاریخی
  • فضائل اخلاقی
  • گزیده
برچسب ها
  • فقر، بی ایمانی جامعه، فقر جامعه، ایمان
فقر و بی ایمانی جامعه!

فقر و بی ایمانی جامعه!

با توجه به روایتی که می ‌فرماید فقر باعث بی ‌ایمانی می ‌شود، آیا می توان از جامعه فقیر ما انتظار ایمان داشت؟

فقر و بی ایمانی جامعه!

     دقت کنید همیشه میان فقر و بی ‌ایمانی ملازمه وجود ندارد؛ یعنی ممکن است شخصی در نهایت فقر مادی باشد، ولی در اعلی درجات و مراتب ایمان قرار داشته باشد؛ برای نمونه علامه سید‌علی قاضی طباطبایی رحمه الله علیه، در نهایت فقر زندگی می ‌کرد، ولی در اعلی درجات و مراتب ایمان قرار داشت. در اسلام «مال و ثروت» به خودی خود وسیله‌ای برای آباد كردن دنیا و آخرت است و ارزشمند و خیر می ‌باشد چنان که قرآن ‌کریم از مال به عنوان «خیر» تعبیر می ‌فرماید:

كُتِبَ عَلَیكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَیراً الْوَصِیةُ لِلْوالِدَینِ وَ الْأَقْرَبینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَی الْمُتَّقین (بقره:180).

بر شما نوشته شده: «هنگامی كه یكی از شما را مرگ فرا رسد، اگر چیز خوبی [مالی‏] از خود به جای گذارده، برای پدر و مادر و نزدیكان، به‌طور شایسته وصیت كند! این حقّی است بر پرهیزكاران!»

آیت الله قاضی

علامه سید‌علی قاضی طباطبایی رحمه الله 

فقر ایمان چه کسی را می‌گیرد؟

     فقر مادی گرچه به خودی خود خوب نیست، اما برای افراد با ایمان كه به غنای روحی و نفسی رسیده اند، مشكل معنوی ایجاد نمی ‌کند؛ زیرا آنان، فقر را یک ابتلا و آزمایش الهی می ‌دانند كه باید بر آن صبر كنند و از آن، نردبان تكامل و تقرب الهی را فراهم سازند؛ ولی همین فقر برای افراد سست ایمان، از لحاظ معنوی و ایمانی خطرناك است و چه بسا به کفر آنان منجر شود؛ رسول خداˆ فرمود: «كَادَ الْفَقْرُ أَنْ یكُونَ كُفْراً ؛ نزدیک است که فقر، عاقبت منجر به کفر شود.»[1]

نگاه روایات به موضوع فقر

     روایات در مذمت فقر مادی فراوان است و طبیعی است كه یكی از زمینه ‌های فساد، ظلم، گناه و ناامنی، فقر مادی افراد جامعه است. اما نباید از این موضوع غافل شد که  ثروت نیز ممکن است، انسان را به طغیان بكشاند و هم چنان كه فقر زمینه گناه و فساد و ناامنی اجتماعی است، ثروت هم زمینه طغیان و گناه انسان را فراهم سازد: «كَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَیطْغی‏ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنی (علق:6-7)؛ حقا كه آدمی نافرمانی می‏كند، هر گاه كه خویشتن را بی‏نیاز بیند.»

فقر و ثروت یا کفاف

     پس هم فقر انسان ضعیف الایمان را به كفر، گناه و ظلم سوق می‌دهد و هم ثروتمندی و ازاین‌رو بود كه پیامبر به امتش تعلیم می‌داد كه از خداوند «كفاف» بخواهند تا هم از مضرات فقر در امان باشند و هم به پیامد‌های بد ثروتمندی مبتلا نشوند:

اللَّهُمَّ ارْزُقْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ الْعَفَافَ وَ الْكَفَافَ وَ ارْزُقْ مَنْ أَبْغَضَ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ الْمَالَ وَ الْوَلَدَ.

خداوندا! به پیامبر و خاندان او و کسانی که آنان را دوست دارند، عفاف و کفاف عنایت فرما و به کسانی که نسبت به پیامبر و خاندان او، بغض و کینه دارند، مال و فرزند روزی فرما.[2]

فقر و ثروت هر دو پله ترقی مومنان زیرک

     نتیجه آن که اگر فرد به درجات بالای ایمان برسد، هم از فقر برای رسیدن به كمال، مركب می‌سازد و هم از غنا و توانگری؛ اگر فقر به او رو آورد، با تحمل و تعفف با آن مواجه می‌شود و آن را تقدیر و ابتلای خداوند می‌شمارد و اگر با غنا و ثروت مواجه شود، آن را برای خدمت به خلایق برای رضای خدا به كار می‌گیرد و با آن رضای خدا را تحصیل می‌نماید.

منابع

[1]. محمد بن یعقوب كلینی، قم، دارالحدیث، 1429ق، ج2، ص 307.

[2]. همان، ص 140.

لینک ها

تارنمای انتشارات زمزم هدایت

تارنمای مرکز فضای مجازی حقیق

پیام رسان انتشارات زمزم هدایت

تعداد بازدید: 102
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

جانشین پیامبر صلی الله

جانشین پیامبر صلی الله

25 تیر, 1404

آیا می‌توان تصور کرد پیامبر بعد خود جانشین تعیین نکرده باشد؟


مطالعه کامل
شاکر و علیم بودن خداوند

شاکر و علیم بودن خداوند

22 تیر, 1404

صفت شاکر علیم به چه معناست؟


مطالعه کامل
فساد

فساد

17 تیر, 1404

وجود فساد در کشور سیستمی است؟


مطالعه کامل
نگاه به نامحرم

نگاه به نامحرم

15 تیر, 1404

راه‌های کنترل نگاه به نامحرم چیست؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)