منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق
  • خودسازی و خداشناسی

خودسازی و خداشناسی

دسته بندی ها
  • اخلاق
برچسب ها
  • خودشناسی

آیا بین خودشناسی و خداشناسی ارتباطی هست؟

پاسخ:

شناخت خدا یعنی چه؟

به این پاسخ ها دقت کنید:

شناخت خدا یعنی بدانم من و همه عالم را خدا آفریده است.

یعنی ویژگی های خدا را بشناسم

و در نهایت یعنی  با عشق و افتخار تسلیم او شوم

بله هر سه درست است؛

به این جمله توجه کنید: من دوست دارم میزان علم و مهربانی و صداقت شما را بدانم؟

راهش چیست؟

راهش آن است که به کارهای شما توجه کنم

برای شناخت خدا هم لازم است به کارهای او توجه کنیم

آفریدن من و تو و دیگران همه کار خداست و اگر در این کار توجه کنیم خدا را خواهیم شناخت

قرآن می فرماید: سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم … ما نشانه هایی خود را برای آن که بدانند خدا حقیقت است در سراسر جهان و در وجود خود انسان ها قرار دادیم. (سوره فصلت، آیه 53).

پیامبر (ص) نیز فرمودند: من عرف نفسه فقد عرف ربه: کسی که خود را بشناسید خدا را شناخته است.

یا فرمودند: لا تَجْهَلْ نَفْسَكَ، فَإنَّ الجاهِلَ مَعْرِفَةَ نَفْسِهِ جاهِلٌ بِكُلِّ شَىْ‏ءٍ: در شناخت خود جاهل مباش، کسی که نسبت به شناخت خود جاهل باشد به همه عالم جاهل می شود.

در حقیقت بزرگترین حجاب و مانع ما برای شناخت خدا خود ما هستیم،

چطور؟؟

ما خواسته های خود را می شناسیم و برای رسیدن به آن تلاش می کنیم، غذا، خواب، ثروت، خانه و … درست نقطۀ مقابل ما انسان‌هایی بودند که همه این ها را داشتند و از همه  گذشتند، چرا؟ آیا این انسان‌ها به نیازهای خود توجه نداشتند؟ قطعا داشتند اما فهمیده بودند نیاز واقعی آنان رضایت و عشق پروردگار است نه این موارد

حالا برسیم به جواب سوال قبل: وقتی انسان نیازهای خود را سطحی تعریف کند و در این تعریف غوطه‌ور شود نمی‌تواند فراتر از آن را ببیند، بنابراین شناخت اشتباه از خود حجاب و مانع برای دریافت آن نیازهای واقعی می‌گردد.

حجابِ چهرهٔ جان می‌شود غبارِ تنم

خوشا دَمی که از آن چهره پرده برفکنم

حافظ چه زیبا گفته است که وقتی شناخت من از خود در حد شناخت تن و نیازهای جسمی من باشد، چهره و روی نیازهای واقعی خودم را نمی‌بینم.

خلاصه آن که اگر انسان خود واقعیش را شناخت به درستی آفریدگار آن را هم می‌شناد و اگر خود را کم دید با خود می‌گوید معلوم است او که مرا آفریده هم هنری نداشته است.

 

 

تعداد بازدید: 162
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

فقر و بی ایمانی جامعه!

فقر و بی ایمانی جامعه!

30 اردیبهشت, 1404

با توجه به روایتی که می ‌فرماید فقر باعث بی ‌ایمانی می ‌شود، آیا می توان از جامعه فقیر ما انتظار ایمان داشت؟


مطالعه کامل
أَطِیعُوا اللَّهَ

أَطِیعُوا اللَّهَ

21 اردیبهشت, 1404

آیا منظور از آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ» تبعیت از ولی فقیه است؟


مطالعه کامل
آزادی روابط جنسی

آزادی روابط جنسی

19 اردیبهشت, 1404

آزادی روابط جنسی برای انتخاب بهتر شریک زندگی!!!


مطالعه کامل
راه کارهای کنترل خشم

راه کارهای کنترل خشم

6 فروردین, 1404

مهارت های کنترل خشم و عصبانیت چیست؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)