اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • سیاسی اندیشه سیاسی اسلام
  • آیا خدا ساخته ذهن انسان است

آیا خدا ساخته ذهن انسان است

دسته بندی ها
  • اسلام
  • اعتقادات و کلام
  • خداشناسی
  • شخصیت های تاریخی
  • ضرورت و اهمیت خداشناسی
  • غرب
  • گزیده
  • هستی و معرفت شناسی
  • وجود، آثار و صفات
برچسب ها
  • اخلاق
  • خدا
  • دانشمندان غربی
  • دین
خدا

خدا

 خدا ساخته ذهن انسان است؟

فروید روان شناس معروف می گوید :

انسان نیازمند است در دل حس کند کسی بزرگ تر و قوی تر از وی ، پشتیبان اوست بنابراین به پرستش موجودی که «خدا» نامیده می شود نیاز می یابد در اصل خدا وجود ندارد و خود انسان او را ساخته است.

پاسخ

پاسخ این فرضیه را زیگموند فروید و پیش از او یک شاعر رومی به نام تيفوس لوکرتیوس مطرح کردند آنان معتقدند ترس از عوامل طبیعی مانند سیال طوفان، زلزله، بیماری و مرگ موجب شده انسانهای اولیه برای همه عوامل طبیعی هراس آور منشأ مشترکی بسازند و او را خدا بنامند و برای فرار از ترس و دلهره در برابر این عوامل آسیب رسان رفته رفته به موجوداتی صاحب قدرت و شعور و مسلط طبیعت اعتقاد پیدا کنند تا بتوانند از طریق ،عبادت ،دعا قربانی و کارهایی از این دست مهر و محبت آن موجودات را برانگیزند و خود را از خطر برهانند.

بنابراین انگیزه انسان برای خداباوری مسئلۀ ترس است و در واقع خدا و عقاید دینی ساخته ذهن انسانها برای محفوظ ماندن از آسیب برخی عوامل طبیعی است در پاسخ باید گفت:

خدا

خدا

اولاً

این دیدگاه در حد یک فرضیه و احتمال است و هیچ دلیلی بر اثبات آن وجود ندارد؛

ثانیاً

به طورکلی خاستگاه ترس انسان دو چیز است یکی ناآگاهی ودیگری نداشتن توانایی جسمی و روحی اگر مطابق دیدگاه ،فروید ترس سبب گرایش به خدا و دین ،باشد کسانی که از ابتدا هیچ ترسی ندارند و نیز کسانی که ترس شان بر طرف شد؛

یعنی آگاهی آنها به چیزی که از آن می ترسند افزون شد یا توانایی جسمانی و سلامت روحی و روانی یافتند ایمان و گرایش به خدا نیز در آنان نباید وجود داشته باشد طبق این نظریه دانشمندانی مانند ،انیشتین ماکس پلانک ویلیام جیمز برکسون و داروین نباید به خدا و دین معتقد باشند؛

در حالی که چنین نیست برای نمونه می بینیم علم و اندیشه داروین که ابزار دست مارکسیست ها قرار،گرفته خودِ او را بی دین نکرده و در نقل ها آمده است که داروین در هنگام ،مردن کتاب مقدس را روی سینه اش چسبانده بود و رها نمی کرد

بنابراین ترس را که ناشی از جهل و ضعف جسمی و روحی است نمی توان عاملی برای گرایش به خدا و دین دانست؛ چه بسا افرادی که از علم و آگاهی بی بهره اند یا توانایی جسمی و روحی ندارند؛ از سویی به خدا و دین نیز معتقد نیستند و چه بسا دانشمندانی که به رغم برخورداری از علم و توانایی جسمی و ،روحی به خدا و دین نیز معتقدند؛

ثالثاً

اگر عده ای تنها از سر ترس خدا را می پرستند این دلیل بر انکار وجود خدا و حقانیت نداشتن دین نیست؛ بلکه نشان میدهد انگیزه دینداری و اعتقاد مردم در مسیر صحیح قرار ندارد؛ برای نمونه بسیاری از اکتشاف های علمی بشر در طول تاریخ به انگیزه شهرت طلبی یا کسب مال و موقعیت اجتماعی صورت گرفته و این انگیزه ها غیر اخلاقی و نادرست است؛ اما نادرست بودن این انگیزه ها هرگز به معنای باطل بودن کشف علمی نیست؛

رابعاً

بر اساس گواهی تاریخ پیامبران الهی و کسانی که مردم را به سوی خدا و دینداری دعوت می کردند انسانهای ترسو نبودند؛ بلکه شجاع ترین مردم بودند و در برابر سخت ترین شکنجه ها پایداری می کردند و از سویی نیز انسانهای ترسوی فراوانی بوده و هستند که هیچ اعتقادی به خدا و دین نداشته و ندارند بنابراین عامل گرایش به خدا و دینداری ترس نیست؛ بلکه حس خداجویی است که در فطرت همه انسانها وجود دارد و برخی به این سبب طینت خود را به گناه آلوده کردند که گرایش به خدا و دین ندارند.

منابع

عبدالله نصری ، خدا در اندیشه بشر، تهران ، دانشگاه علامه طباطبایی ، 1373، ص 38-40

ر.ک نرم افزار مجموعه آثار استاد شهید مرتضی مطهری ، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور ، ج 3 ، ص 582

ر.ک ، همان، ج 3 ، ص 602-603

پاسخ به شبهات دینی جوانان ، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام ، فصل دو ،ص 27-28-29

لینک ها

تارنمای انتشارات زمزم هدایت

تارنمای مرکز فضای مجازی حقیق

پیام رسان ایتا انتشارات زمزم هدایت

تعداد بازدید: 183
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

شاکر و علیم بودن خداوند

شاکر و علیم بودن خداوند

22 تیر, 1404

صفت شاکر علیم به چه معناست؟


مطالعه کامل
فساد

فساد

17 تیر, 1404

وجود فساد در کشور سیستمی است؟


مطالعه کامل
نگاه به نامحرم

نگاه به نامحرم

15 تیر, 1404

راه‌های کنترل نگاه به نامحرم چیست؟


مطالعه کامل
حیات سیاسی

حیات سیاسی

14 تیر, 1404

ادامۀ حیات سیاسی ایران با این‌همه تحریم چگونه ممکن است؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)