اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • سبک زندگی ائمه علیهم‌السلام
  • اخلاص چیست؟ آیا واقعا اعمال بندگان بدون اخلاص پذیرفته نیست؟

اخلاص چیست؟ آیا واقعا اعمال بندگان بدون اخلاص پذیرفته نیست؟

دسته بندی ها
  • ائمه علیهم‌السلام
  • اخلاق
  • اسلام
  • اعتقادات و کلام
  • تزکیه نفس
  • دین شناسی
  • سبک زندگی
  • سیره نبوی
  • علماء و اندشمندان
  • فضائل اخلاقی
  • گزیده
برچسب ها
  • اخلاص، قصد قربت، اعمال، یادخدا، ریا
اخلاص

اخلاص

اخلاص چیست؟ آیا واقعا اعمال بندگان بدون اخلاص پذیرفته نیست؟

معنای اخلاص

اخلاص به معنی پاک کردن نیت از غیر خداست، یعنی انسان عبادت ها و حرکت ها و سخنان و رفتارش را برای جلب رضای خداوند و تقرب به او انجام دهد.

حقیقت اخلاص

قرآن‌کریم فلسفه آفرینش انسان را انجام عمل نیکوتر بیان کرده است: «الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیبْلُوَكُمْ أَیكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً (ملک : 2)؛ همانكه مرگ و زندگى را پدید آورد تا شما را بیازماید كه كدامتان نیكوكارترید.» امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه کریمه فرمودند: «مقصود از این آیه عمل بیشتر نیست، بلكه مقصود عمل درست‌تر است، و درستى همانا ترس از خدا و نیت صادق و كار نیک است.» سپس فرمود: «پایدارى بر عمل تا خالص ماند، سخت‏تر از خود عمل است و عمل خالص آنست كه نخواهى هیچ كس جز خداى عز و جل ترا بر آن بستاید، همانا نیت همان عمل است.[1]

مرگ و زندگی برای خدا

آیه کریمه «قُلْ إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُكی‏ وَ مَحْیای وَ مَماتی‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ (انعام : 162)؛ بگو: در حقیقت، نماز من و [سایر] عبادات من و زندگى و مرگ من، براى خدا، پروردگار جهانیان است.» حقیقت اخلاص را در فرهنگ اسلامی بیان کرده است. در نگاه قرآنی، نه تنها عبادات و مراسم عبادی باید برای خدا انجام گیرد بلکه همه شئون مرگ و زندگی انسان باید رنگ خدایی بگیرد و برای خدا باشد.

اخلاص

اخلاص

تعریف اخلاص در کلام امیرالمومنین

امیر مؤمنان علیه السلام به این معنا از اخلاص اشاره دارند آنجا که فرمودند: «خوشا آن که عمل و علمش، دوستی و دشمنیش، انجام دادن و ترک کردنش، سخن و سکوتش، و کردار و گفتارش تنها برای خدا باشد.»[2] همچنین آن حضرت پیوسته می‌فرمود: «خوشا آن كه عبادت و دعایش را براى خدا خالص كند و آنچه می‌بیند دلش را به خود مشغول نسازد و آنچه می‌شنود او را از یاد خدا غافل نکند و به سبب آنچه به دیگران داده شده سینه اش را غم و اندوه نگیرد.»[3]

 اخلاص شرط قبولی اعمال

در نگاه اسلامی اخلاص شرط قبولی اعمال است و هیچ عملی بدون آن پذیرفته نیست و بنده را به خدای تعالی نزدیک نمی‎کند. تنها با اخلاص در عمل می‌توان به تعبیر قرآنی در جمع «مخلِصین»[4] وارد شد و در مراتب ایمان پیش رفت و در نهایت به جایی رسید که تمام وجود انسان برای خدا خالص کرد و به تعبیر قرآن‌کریم از «مخلَصین»[5] گردد.

دیدگاه فقها درباره اخلاص

فقهای بزرگ به صراحت بیان کرده اند که اعمال عبادی مانند نماز، روزه و حج در صورتی که برای غیر خدا و از روی ریا انجام گیرد باطل است و افزون بر آنکه اجری ندارند از گناهان کبیره نیز به شمار می‌روند. اعمالی که توصلی هستند و قصد قربت در آن‌ها شرط نیست در صورتی اجر دارند و بنده را به خدا نزدیک می‌سازند که با قصد قربت و تنها برای خدا انجام گیرند.

منابع

[1]. محمد بن يعقوب كلينى،  قم، دارالحدیث، 1429ق،،ج 2، ص 16.

[2]. «طُوبَى‏ لِمَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ عِلْمَهُ وَ عَمَلَهُ وَ حُبَّهُ وَ بُغْضَهُ وَ أَخْذَهُ وَ تَرْكَهُ وَ كَلَامَهُ وَ صَمْتَهُ» (عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی، تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، قم، دفتر تبیلغات اسلامی، 1366.، ص 197).

[3]. «طُوبَى‏ لِمَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ الْعِبَادَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ لَمْ يَشْغَلْ قَلْبَهُ بِمَا تَرَى عَيْنَاهُ وَ لَمْ يَنْسَ ذِكْرَ اللَّهِ بِمَا تَسْمَعُ أُذُنَاهُ وَ لَمْ يَحْزُنْ صَدْرَهُ بِمَا أُعْطِيَ غَيْرُهُ» (محمدبن یعقوب کلینی، همان، ج2، ص 16).

[4]. قرآن‌کریم از مؤمنان می‌خواهد که دین را برای خدا خالص گردانند و از مخلِصین گردند: «فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ (غافر: 14)؛ پس خدا را پاكدلانه فراخوانيد، هر چند ناباوران را ناخوش افتد.»

[5]. همچنین قرآن‌کریم از گروهی به نام مخلَصین نام می‌برد و ویژگی‌های آنان را بیان می‌کند. از جمله ویژگی‌های آنان این است که شیطان راهی برای فریب آنان ندارد، و از حسابرسی قیامت در امان هستند و برای حسابرسی حاضر نمی‌شوند. از جمله ویژگی‌های این گروه این است که از میان انسان‌ها تنها آنان به دلیل صفای ذاتی می‌توانند خدای تعالی را وصف کنند: «سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصينَ (صافات: 159 ـ 160)؛ خدا منزّه است از آنچه در وصف مى‏آورند. به استثناى بندگان پاكدل خدا.» قرآن‌کریم انبیا علیه السلام را از این گروه می‌شمارد.

لینک ها

تارنمای انتشارات زمزم هدایت

تارنمای مرکز فضای مجازی حقیق

پیام رسان ایتا انتشارات زمزم هدایت

مرکز فضای مجازی حقیق در آپارات

تعداد بازدید: 61
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

جانشین پیامبر صلی الله

جانشین پیامبر صلی الله

25 تیر, 1404

آیا می‌توان تصور کرد پیامبر بعد خود جانشین تعیین نکرده باشد؟


مطالعه کامل
شاکر و علیم بودن خداوند

شاکر و علیم بودن خداوند

22 تیر, 1404

صفت شاکر علیم به چه معناست؟


مطالعه کامل
فساد

فساد

17 تیر, 1404

وجود فساد در کشور سیستمی است؟


مطالعه کامل
نگاه به نامحرم

نگاه به نامحرم

15 تیر, 1404

راه‌های کنترل نگاه به نامحرم چیست؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)