چون یزید از طرف معاویه که خلیفه مسلمین بود منصوب شده بود بنابراین حکومت او مشروعیت داشت؟
یزید
اولا: از نظر شيعيان، خليفه و امام بايد معصوم باشد و از جانب خداى متعال منصوب گردد تا واجب الاطاعه باشد. از آنجايى كه نه يزيد و نه معاويه داراى چنين ويژگىهايى نبودند، بنابراين خلافت آنها بر حق نبوده و در نتيجه از جانب خداى متعال و رسولش نيز نمىباشد.
ثانیا: اگر انتصاب معاويه به وسيله خلفاى قبلى، دليل بر حقانيت او مىباشد با همين روش مىتوان او را نالايق و غاصب خلافت ناميد؛ چون خليفه بعدى يعنى على عليه السلام او را از امارت شام عزل نمود، اما او به جنگ خليفه چهارم برخاست و حكومت اسلامى را متزلزل ساخت.
ثالثا: معاویه قرارداد صلح با امام حسن عليه السلام معاويه بر اريكه قدرت تكيه زد و يكى از بندهاى قرارداد عدم تعيين وليعهد از طرف معاويه بود، لذا حكومت يزيد از چند جهت نامشروع بود و معاويه نیز خود در چند جا به آن اقرار كرده بود.